Dolmabahçe Sarayı’ndaki en büyük Altın Varak tablo çerçevesi restorasyonda
Dolmabahçe Sarayı Selamlık Binası İçerisindeki Yazı İşleri Odasında Bulunan Ve Sarayın En Büyük Tablosu Olma Özelliğini Altın Varak Tablo Çerçevesi Restorasyon İşlemleri Devam Ediyor.
Abone olMilli Saraylar İdaresi Başkanlığına bağlı Dolmabahçe Sarayı
selamlık binası içerisindeki yazı işleri odasında bulunan ve
sarayın en büyük tablosu olma özelliğini Altın Varak tablo
çerçevesi restorasyon işlemleri devam ediyor. İçerisindeki görkemi
ve işçiliğiyle benzersiz olarak tanımlanan çerçeve, tablonun da
restorasyonu tamamlandıktan sonra ziyaretçiler tarafından
görülebilecek.
Milli Saraylar İdaresi Başkanlığına bağlı Dolmabahçe Sarayı,
Osmanlı İmparatorluğu döneminde ilk resim koleksiyonu çalışmalarına
ev sahipliği yapmaya devam ediyor. Resim koleksiyonunun en önemli
parçası, 14 metrekarelik boyutuyla sarayın en büyük tablosu olan
’Sürre Alayı’dır. Dolmabahçe Sarayı Yazı Dairesi’nde yer alan 1873
tarihli tablo, Mısır Hidivi İsmail Paşa’nın siparişiyle İtalyan
ressam Stefano Ussi tarafından resmediliyor.
Surre Alayı tablosu, her yıl büyük heyecan ve hazırlıklarla
gerçekleştirilen hac yolculuğunu resmetmesi bakımından önemli
detaylara sahip. ‘Surre Alayı’ Osmanlı’nın eski bir geleneğini
ifade ediyor. Her yıl Ramazan ayından önce saray bahçesinden
uğurlanan ve padişahın bağışlarını kutsal topraklara taşıyan kervan
bu isimle anılıyor. Sultan, aynı zamanda tüm Müslümanların halifesi
ve sürre alayı ile gönderilen armağanlar, Devlet-i Âliye’nin kutsal
topraklara beslediği sevginin göstergesi sayılıyor. İsmail Paşa
tarafından Sultan Abdülaziz’e hediye edildiği düşünülen tabloyu çok
daha gösterişli kılan önemli bir ayrıntı var ki o da altın varak
çerçevesi. Eni 6,5 metre boyu ise 4 metre olan çerçevenin bordür
kısmında ‘Kufi’ hat ile yazılmış Al-i İmran Suresi’nin 126. ayeti
yer alıyor. Ayette, “Düşmanları bozguna uğratmak için gereken
yardım ancak güçlü ve hâkim olan Allah katındandır” deniliyor.
Çerçevenin görkemi, ince işçiliği ve altın varakla kaplı olması,
tabloya verilen değerin de bir göstergesi olarak
değerlendiriliyor.
Restorasyon çalışmaları hakkında bilgi veren Milli Saraylar
İdaresi Başkanlığı Altın Varak Atölyesi Koordinasyon Sorumlusu Arzu
Kural, "Dolmabahçe Sarayındaki yazı dairesinde bulunan Sürre Alayı
tablosunun çerçevesinin restorasyonunu yapmaktayız. Sürre Alayı
tablosu, Saraydan kutsal topraklara gönderilen hediyeleri taşıyan
kervanın resmedildiği bir tablodur. Çerçevemiz 6 metreye 32 santim
genişliğinde, 4 metre santim yüksekliğindedir. Çerçevemizin en
büyük özelliklerinden birisi Al-i İmran süresinin 126. ayetinin bir
bölümü olan ‘Yardım ve zafer güç sahibi Allah katındadır’
yazmaktadır. Bu yazı stili İstanbul hat sanatının en bilinir yazı
türlerinden birisidir. Çerçevemizin restorasyonu 3 ay sürecektir. 3
ay sonra yeniden sergilenmeye devam edecektir” dedi.